KüberNööpnõela 2024 tulemused – kas noorimad õpilased saavad piisavalt küberturvalisuse õpet?
10.02.2025
Autor: Hanna Toom, TalTech
Digiturvalisus on teema, millega peavad kokku puutuma juba kõige nooremad kooliõpilased. KüberNööpnõela 2024 tulemused näitavad, et kuigi õpetajad ja koolid mängivad olulist rolli laste esmaste digioskuste kujundamisel, esineb siiski olulisi erinevusi selles, kui hästi ja kelle kaudu noored õppijad küberturvalisuse alaseid teadmisi omandavad.
Kas koolides toimub piisavalt arvutitunde?
Üks olulisemaid järeldusi on see, et eestikeelsete õpilaste koolides osaleb arvutiõpetuse tundides 1.–2. klassis 80% õpilastest, kuid veneõppekeelega koolides on see protsent vaid 50%. 3.–4. klassiks suureneb osalus mõlemas keelerühmas, kuid eriti madal osalus veneõppekeelega koolides viitab sellele, et digihariduse andmine ei ole veel igas koolis piisavalt süsteemne. IT-huviringides osaleb alla poole lastest ja alates 5. klassist väheneb huvi veelgi, eriti tüdrukute seas.
Tüdrukute ja poiste erinev huvi IT vastu
Testi tulemused kinnitavad, et tüdrukud ja poisid suhtuvad IT-teemadesse erinevalt. Poiste enesehinnang oma IT-alaste oskuste ja huvi vastu on kõrgem igas vanuserühmas. Kui 1.–2. klassis on huvi tasakaalus, siis 5.–6. klassis ilmneb selge lõhe – paljud tüdrukud märkisid, et IT neid ei huvita. See trend ilmnes eelkõige eestiõppekeelega koolides. Kas see viitab sellele, et tüdrukutele ei pakuta piisavalt huvitavaid ja kaasahaaravaid IT-õppevõimalusi? Või mängivad siin rolli sotsiaalsed ootused ja traditsioonilised soorollid?
Kust saavad lapsed infot digiturvalisuse kohta?
Kõige levinum infoallikas on Targalt Internetis veebileht, kuid ainult eestikeelsete õpilaste seas. Kuna see leht on ainult eesti keeles, ei ole venekeelsed lapsed sellega nii hästi kursis. See tekitab küsimuse, kas venekeelseid õpilasi suunatakse samaväärselt digiturvalisuse õppematerjalide juurde. Samuti on tähelepanuväärne, et vanemate klasside õpilaste seas kasvab TikToki ja YouTube’i kui peamiste infoallikate roll – kuid kui usaldusväärne see info on?
Tehisintellekti kasutamine nooremate seas
Üllatuslikult näitas test, et 5.–6. klassi õpilased kasutavad tehisintellekti koolitöödeks ja koduste ülesannete lahendamiseks aktiivselt – umbes kolmandik kõigist vastanutest teatas, et kasutab AI töövahendeid. Samas on venekeelsed lapsed ettevaatlikumad või lihtsalt ei tunnista AI kasutamist nii avalikult kui eestikeelsed õpilased. See viitab vajadusele õpetada lastele tehisintellekti teadlikku ja vastutustundlikku kasutamist juba varakult.
Kas noored tunnevad küberturberiske?
Test sisaldas küsimusi praktiliste küberturbeolukordade kohta, näiteks kuidas käituda leitud mälupulgaga või mida teha kahtlase tööpakkumise e-kirjaga. Tulemused näitasid, et kuigi üle poole õpilastest tundis ära andmepüügi, arvas märkimisväärne osa (ligi veerand vastanutest), et tuleks vastata ja saata keelduv kiri – mis võib tegelikult olla ohtlik. See näitab, et kuigi teoreetiline teadlikkus on olemas, vajab praktiliste olukordade läbimängimine veelgi suuremat rõhku.
Mida saavad õpetajad teha?
KüberNööpnõela tulemused osutavad mitmele suunale, mida õpetajad saavad arvestada:
• Küberturvalisuse õpetamist tuleks alustada juba 1. klassist – ja seda tuleks teha süsteemselt kõigis koolides.
• Tüdrukute ja poiste huvi IT vastu on erinev – tüdrukutele tuleks pakkuda rohkem kaasahaaravaid tegevusi, et ennetada huvi langust vanemates klassides.
• Venekeelsed õpilased vajavad paremat juurdepääsu eestikeelsetele digiturvalisuse materjalidele.
• Lapsed kasutavad AI-d juba 5.–6. klassis – õpetajad peaksid juhendama nende teadlikku ja eetilist kasutamist.
• Küberturberiskide puhul tuleb rohkem keskenduda praktilistele harjutustele, et õpilased teaksid, kuidas reaalselt ohtlikes olukordades käituda.
KüberNööpnõela tulemused annavad selge sõnumi – koolid ja õpetajad on võtmetegurid selles, kui hästi noored saavad oma esimesed küberturvalisuse teadmised. Küsimus on nüüd selles, kuidas muuta need teadmised veelgi praktilisemaks, kättesaadavamaks ja kõigi õpilaste jaoks võrdselt kasulikuks.
KüberNööpnõela uuringule vastas 2024 aastal 7078 õpilast. KüberNööpnõela uuringu tulemused on avaldatud veebilehel www.kyberpahkel.ee . Uuringu läbiviimist toetas Targalt Internetis projekt ja Euroopa Liit.