Lapsevanematele

Nõuanded (kasulikud rakendused, turvalisus jne)

Hea lapsevanem allpool olevatelt linkidelt leiate kasulikke nõuandeid ja soovitusi!

Kasulik õppevahend lapsevanemale erinevatest rakendustest

 

 

 

 

 

 

 

 

Lapsevanematele iseseivaks õppimiseks  õpiobjekt rakendustest, mis toetavad laste turvalist interneti kasutamist.
Moodul 1: Usaldusväärne vestlus ja isiklik eeskuju on parim kaitsevahend
Moodul 2: Ajapiirang laste telefonis (sisseehitatud rakendused lapse enda telefonis)
Moodul 3: Kaugjuhtivad rakendused aja ja sisu piiramiseks
Moodul 4: Vanema kontrolli rakendused Windows 10
Moodul 5. Telia kodulahendus ja Elisa Hoopy rakendus

 

Kasutage oma pere nutiseadmetel ekraanilukku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nutiseadmes kasuta ekraanilukku. Ilma selleta on näiteks pildid, sõnumid ja dokumendid kättesaadavad igaühele, kelle kätte seade satub.Levinumateks ekraanilukkudeks on muster, PIN-kood, parool või sõrmejäljelugeja. Mõnedel uuematel seadmetel on ka näotuvastus.Näiteks mustrit on küll mugav kasutada, kuid samas tuleb arvestada, et see jätab ekraanile jälje. Samas tugevat parooli peetakse turvaliseks ekraanilukuks.

Uuri oma nutiseadmes ekraaniluku seadistamise võimalusi ning vali sulle sobiv lahendus. Ära unusta koode või paroole aeg-ajalt vahetamast.Selgitage ka lapsele, et nad kasutaks alati ekraanilukku. Rohkem infot ekraanilukkudest leiad siit.

 

Kasu ja ohud arvutimängudest

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Telia Eesti 2019. aastal läbiviidud uuringust selgub, et 70% uuringus osalenud õpilastest nõustusid väitega, et lisaks paremaks mängijaks saamisele õpitakse internetimänge mängides uusi asju – areneb suhtlemisoskus, inglise keel, kujutlusvõime, loogiline ja strateegiline mõtlemine.

Samas peame teadma ka arvutimängude mängimisega kaasnevaid ohte ja seda, kuidas neid ära hoida.
Oluline on, et lapse mäng oleks eakohane ning ta saaks lapsevanemalt või õpetajalt nõu ja abi küsida.

Täiskasvanu võiks enne mängu ostmist ja lapsele tutvustamist sellega ise tutvuda ning vähemalt alguses seda koos lapsega mängida. Kindlasti tuleks paika panna reeglid ning tunda ka edaspidi tema hobi vastu huvi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Paigaldades nutiseadmesse uue äpi, loe hoolega, milliseid õiguseid see küsib.

Kaamerarakendus vajab ligipääsu piltidele, aga taskulambiäpp mitte.

Kaardirakenduse huvi su asukoha suhtes on mõistetav, aga kui seda küsib retseptiäpp, tundub asi kahtlane.

Kontrolli telefoni seadetest, millised õigused oled andnud juba varem paigaldatud äppidele ja tee vajadusel muudatusi.

Lähtu põhimõttest: nii palju kui vajalik, nii vähe kui võimalik.

Kustuta äpid, mida enam ei kasuta.

Lapsevanemad, vaadake koos lapsega ka tema nutiseadmes olevad äpid üle.

 

Oluliste kontode sisselogimiseks kasutage kahefaktorilist autentimist

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kahefaktoriline autentimine on turvategevus, mis nõuab kasutajalt sisselogimisel enese identifitseerimist kahel sõltumatul viisil. Näiteks kui sisestad arvutis oma parooli ja seejärel telefonile saadetud PIN-koodi. Soovitame kasutada kahefaktorilist autentimist olulistesse teenustesse sisselogimiseks.

Olulised teenused on näiteks:

  • riigi, pankade ja rahaga seotud kontod;
  • meilikontod (isiklik, tööalane), millele saad tellida parooli meeldetuletusi teistesse veebikeskkondadesse sisselogimiseks;
  • sotsiaalmeedia kontod (Facebook jne);
  • teenuste kontod (Google, Facebook, Apple, Microsoft), mille abil logid sisse teistesse veebiteenustesse.

Tutvuge Riigi Infosüsteemi Ameti juhistega:

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Soovitused toetamaks lapse edukat toimetulekut digimaailmas

Leidmaks lapsesõbralikku veebisisu vaata meelespea lapsevanemale

Fotode avaldamise ja pildistamise reeglid

Mis on seksting

Mida peab teadma arvutimängudest?

Abiks lapsevanemale. Petuskeemid

Valeuudised. Digitera





Partnerid

  • logo-0
  • logo-1
  • logo-2
  • logo-3
  • logo-4
  • logo-5
  • logo-6
  • logo-7