Lastele Noortele Lapsevanematele Õpetajatele

Õpetajatele

Õppemängud

Materjali “Digiturvalisus meie lasteaias” mängud lasteaialastele

Näiteks mängud rühmas ilma digivahenditeta (täpsem kirjeldus materjalis):

  • Kirjutame piltidega (4-7-aastased, emotikonid ja ikoonid, piltide kirjeldamine, piltide abil sõnade ja lausete loomine).
  • Telefoni mäng (4-7-aastased, sõna edasi ütlemine, tuntud mäng sobib ka digiturvalisuse teemadega seotud sõnade õppimiseks).
  • Nutipall (5-7-aastased, ringis visatakse palli, mida internetis/nutiseadmega tohib/ei tohi teha).
  • Klips-klõps (3-7-aastased, pildistamiseks loa küsimine, nõusoleku andmine/mitte andmine).
  • Väsinud silmad (5-7-aastased, silmade puhkamine, suletud silmadega ninaga õhku joonistamine).
  • Kuidas? Kuidas? (4-7-aastased, veeretatakse küsimustega täringut ning arutatakse nende teemade üle, näiteks mida ei tohi enda kohta internetis jagada).

Mängud lapsevanemate kaasamiseks (täpsem juhis ja tööleht materjalis):

  • Nutikas lutikas (4-7-aastased, tööleht printida ja täring teha, veeretada seda koos perega ja arutada nutireeglite vajalikkuse üle).
  • Teeme ise (4-7-aastased, täringu küljed täidetakse koos perega pere nutireeglitega /rühmas võib täita ka rühmareeglitega).

 

Küberturvalisuse mäng “Spoofy”

Spoofy õpetab lastele internetiohtusid, veebis käitumist ja muid nutiseadmetega seotud teemasid.

  • Mäng õpetab viisakat ja sõbralikku käitumist, tekstide mõistmist, ohuolukordade vältimist, sarnasuste võrdlemist, abi otsimist ja digipädevusi.
  • Mäng sobib koos täiskasvanuga ka eelkooliealistele.
  • Mängus saab mängida viies eri maailmas (2023. aasta sügisel valmis viies maailm) ning liikuda maailma ja kosmoselaeva vahel. Igas maailmas on konkreetsed ülesanded: küberprobleemide lahendamine või asjade kogumine.

Spoofy mängu teemad:

  • Piltide jagamine
  • Sõbrakutsed
  • Tasuta asjad
  • Internetis suhtlemine
  • Paroolid ja mitmefaktoriline autentimine
  • Häkkimine
  • Internetipettused

 

Kaardimäng Inclusive CS The Game sisaldab 52 mängukaarti, mis sisaldavad nii internetist otsimise ülesandeid kui ka nuputamist vajavaid krüptograafia lihtsamaid harjutusi. Kaartide hulgas on ka arutelu või mõtlemiskaarte, mis suunavad märkama – kes töötab ITs, millist lisandväärtust toob kaasa kõikide inimeste kaasamine IT-sse ja kuidas jääda eetiliseks. Kaardimängu saab mängida nii üksi, rühma kui ka klassiga. Kaardimäng on mõeldud mängimiseks klassiga alates 5. klassist ja iseseisvalt alates 7. klassist.

Kaardimäng on trükituna eesti ja inglise keeles, mängu saab alla laadida eesti, inglise kui ka vene keeles.

Kaardimäng “#suurim julgus” . Mängu eesmärk on luua arutelusid, milles mängijad leiavad juhtumikaartidel kirjeldatud olukordadele võimalikke lahendusi. Juhtumikaartidel on valitud olukorrad, millega noored tõenäoliselt ühes või teises rollis osalejatena kokku võivad puutuda. Mäng aitab noortel mõista ka kirjeldatud olukordade võimalikke varjatud olemust ja arendada kriitilise mõtlemise ja koostöö oskusi.
Mängu idee: Birgy Lorenz. Mängu koostasid Birgy Lorenz, Malle Hallimäe ja Marie Tammsaar koostöös Telia Eesti AS-iga.

Kaardimängu juhis ja mängukaardid on pdf-ina ja välja prinditavana kättesaadavad veebilehel www.suurimjulgus.ee  alajaotuses Õpetajatele, otselingid:
https://suurimjulgus.ee/assets/files/Telia_juhis_315x280.pdf
https://suurimjulgus.ee/assets/files/Telia_kaardid_EST_A4_print.pdf


Õppemäng Paaris ja paaritu
 sobib  kasutamiseks alates 7. klassist. Mängu käigus on mängijatel võimalus arutleda oma arvuti-ja internetikasutuse üle ning õppida uusi termineid.

Mängu koostas Birgy Lorenz, toimetas Ilvi Pere, kujundas Sugar Holding.

Leiad õppemängu siit Paaris või paaritu

Õppemäng “Testides päriselu õpilasena“. Strateegiamäng, mille jooksul tuleb mängijatel (mängida saab ka üksinda) leida lahendusi erinevates situatsioonides, et mängust väljapäsuni jõuda.

Leaid mängu siit Testides päriselu õpilasena

Lauamäng “Reis internetis” on vahva mäng, mis sobib mängimiseks nii lastele kui ka täiskasvanutele. Lae alla mängu trükifailid ja trüki välja soovitavalt kartongile või muule tugevamale materjalile.

Lauamängu juhend
Lauamäng Targalt Internetis mängulaud
Lauamäng kaardid ALIAS 60x80mm 2poolne
Lauamäng kaardid IKOONID 60x80mm
Lauamäng kaardid JUHTUM 60x80mm
Lauamäng kaardid KÜSIMUS 60x80mm



2025 TURVALISE
INTERNETI PÄEV
Youtube whatsapp snapchat minecraft roblox tiktok discord facebook messenger instagram apps Küberturvalisus ja
kaitse pahavara eest
Platvormi disain kui
käitumise mõjutaja
Soovitusalgoritmid Mõjutamine internetis
Petuskeemid Valeinfo Küberkiusamine Seksuaalne väärkohtlemine internetis Tehisintellekt Digitaalne jalajälg,
privaatsus ja digiprügi

Teavitusmaterjalide kogumikust leiate infot:

  • laste seas populaarsete rakenduste kohta;
  • teemad, mida laste ja noortega arutada, et nad oskaksid teha internetis teadlikumaid valikuid;
  • tööriistad – ülesanded, videod, mängud jpm, mida koos laste ja noortega teemade käsitlemiseks ja teemade üle arutamiseks kasutada.
loe edasi


Partnerid

  • logo-0
  • logo-1
  • logo-2
  • logo-3
  • logo-4
  • logo-5
  • logo-6
  • logo-7