Uudised ja artiklid

Kaasav küberturvalisus – võrdsed võimalused kõikidele olla IT-s ja küberturvalisuses edukas

11.01.2024

Juba aastaid tagasi juhtis Informatics Europe tähelepanu infotehnoloogia professionaalsele arengule, mis hõlmab noori juba varajases staadiumis. Nenditakse, et IT valdkonnas on liiga madal mõlemast soost inimeste tasakaalustatud juurdekasv, et olla Baltikumis ja EL-is jätkusuutlik. Talendifondi osaks saamine on raske – õpilased peavad õppima ja ennast ise arendama, jätkusuutlikku koolitust pakutakse vähe ning algatusi, mis kõigini jõuakisd, on samuti vähe. Probleem on kasvav nii EUs kui ka USAs – et infoühiskonda töös hoida on vaja, et selles sektoris töötaks enam inimesi sh noori.

Tallinna Tehnikalülikoolis, koostöös USA Saatkonnaga Eestis viidi läbi projekt teemal Project Roadmap for Inclusive Cybersecurity: a Game Development Project, mille raames toimusid  veebinarid, viidi läbi teavitustegevusi ja loodi põgenemistoalaadne kaardimäng. Veebinaride ja kaardimänguga püütakse suunata koole teadlikult tegelema tüdrukutega ja leidma võimalusi kõikidele noortele, et nad saaksid IT-st ja küberturvalisuse valdkonnast enam teada. On oluline, et IT-sse sisenemine ei toimuks ainult algklassides, vaid selleks oleks võimalusi kõikides kooliastmetes, kui õpilasel selle vastu huvi tekib. Täna on selge, et tüdrukutel hakkab huvi langema 5.-9.klassis.

Kaardimäng Inclusive CS sisaldab endas 52 mängukaarti, milles tuleb lahendada nii internetist otsimise ülesandeid kui ka nuputada krüptograafia lihtsamaid ülesandeid. Kaartide hulgas on ka arutelu või mõtlemiskaarte, mis suunavad märkama: kes töötab ITs, millist lisandväärtust toob kaasa kõikide inimeste kaasamine IT-sse ja kuidas jääda eetiliseks. Kaardimängu saab mängida nii üksi, rühma kui ka klassiga. Kaardid trükiti eesti ja inglise keeles, mäng on veebilehelt alla laetav eesti, inglise kui ka vene keeles. Kaardimängu saab mängida klassiga alates 5. klassist ja iseseisvalt alates 7. klassist.

Veebinarid, mis viidi läbi 2023. aastal, keskendusid küberturvalisuse valdkonna erinevatele väljakutsetele, millest peaksid gümnaasiumiõpetajad enam teadma: kuidas lunavaratehnikaid saab kasutada ründajate tuvastamiseks, kuidas muudab tehisintellekti kasutus tulevikus internetis inimeste käitumist, miks on andmeteadused olulised infoühiskonna ülesehitamisel, millised inimfaktorid on küberturvalisuses muutumas üha olulisemaks ning võrdõiguslikkusest ITs. Projekt lõppes seminariga, kus uuriti, kuidas küberjulgeoleku teemal mõtteviisi muutus, võib aidata kaasa küberjulgeoleku valdkonna arengule ja jätkusuutlikkusele.

Mängu loomisesse ja projekti panustasid: Birgy Lorenz, Hanna Toom, Anu Baum, Aleksei Talisainen, Kaido Kikkas TalTechist, Catlyn Kirna CGI-st ja Tallinna Ülikoolist, USA partnerid Augustine Orgah Xaviei Ülikoolist Lousianast, Josephine Wolff Tufts Ülikoolist, ja Jeremy Blackstone, Gloria Washington, Howard Ülikoolist, Ebelechukwu Nwafor, Villanova Ülikoolist ja Julia Garrard, Indiana University (Fulbrigt) ja Waine Patterson.

Mängu trükkimist toetasid ka Majanduse ja kommunikatsiooniministeerium, TalTech ja Targalt Internetis projekt koos Euroopa komisjoniga.

Täpsemalt projektist –  kaardimängud ja veebinaridest saate lugeda siit:

https://sites.google.com/view/eeskujud/inclusive-cs

Trükitud kaardipakki jagatakse õpetajatele turvalise interneti päeva konverentsil 6.veebruaril ja õpilastele TalTech erinevatel üritustel nt avatud uste päeval 27-28. veebruaril.

Artikli koostas: Birgy Lorenz, Taltech küberturvalisuse vanemteadur

       

 





Partnerid

  • logo-0
  • logo-1
  • logo-2
  • logo-3
  • logo-4
  • logo-5
  • logo-6
  • logo-7