Lastele Noortele Lapsevanematele Õpetajatele

2024. aasta inspiratsioonikogumik

Mängud

Materjali “Digiturvalisus meie lasteaias” mängud lasteaialastele

Näiteks mängud rühmas ilma digivahenditeta (täpsem kirjeldus materjalis):

  • Kirjutame piltidega (4-7-aastased, emotikonid ja ikoonid, piltide kirjeldamine, piltide abil sõnade ja lausete loomine).
  • Telefoni mäng (4-7-aastased, sõna edasi ütlemine, tuntud mäng sobib ka digiturvalisuse teemadega seotud sõnade õppimiseks).
  • Nutipall (5-7-aastased, ringis visatakse palli, mida internetis/nutiseadmega tohib/ei tohi teha).
  • Klips-klõps (3-7-aastased, pildistamiseks loa küsimine, nõusoleku andmine/mitte andmine).
  • Väsinud silmad (5-7-aastased, silmade puhkamine, suletud silmadega ninaga õhku joonistamine).
  • Kuidas? Kuidas? (4-7-aastased, veeretatakse küsimustega täringut ning arutatakse nende teemade üle, näiteks mida ei tohi enda kohta internetis jagada).

Mängud lapsevanemate kaasamiseks (täpsem juhis ja tööleht materjalis):

  • Nutikas lutikas (4-7-aastased, tööleht printida ja täring teha, veeretada seda koos perega ja arutada nutireeglite vajalikkuse üle).
  • Teeme ise (4-7-aastased, täringu küljed täidetakse koos perega pere nutireeglitega /rühmas võib täita ka rühmareeglitega).

 

Laste aeg – digiturvalisuse mängud koolis ja lasteaias

Digi-, info- ja meediapädevusi arendavad rolli- ja liikumismängud, mille keskmes on nende laste internetikogemused, kes konkreetses mängus osalevad.
Mängude läbiviimiseks sobivad kõik ruumid ning ühtegi ekraani pole vaja. Mängude autor on I. Klesment.

Laste aeg digi- ja meediapädevusi arendavad mängud 5-8-aastastele:

  • Kuidas internet meie tuju mõjutab?
  • Paroolide mäng
  • Digitaalne jalajälg
  • Parooli ja digitaalse jalajälje näidend
  • Internetiriskide “kuum kartul”

Laste aeg digi- ja meediapädevusi arendavad mängud 9-10-aastastele:

  • Laste internetikultuuri alias
  • Valeinfo tekkimise ja levimise mäng
  • Valeinfo tunnuste ehk DVD karpide mäng
  • Valeinfo
  • Internetis viisakalt suhtlemise mäng
  • Isiklike andmete jagamine
  • TikToki aardejaht
  • Millise sõbraga sa räägid?

 

Küberturvalisuse mäng “Spoofy”

Spoofy õpetab lastele internetiohtusid, veebis käitumist ja muid nutiseadmetega seotud teemasid.

  • Mäng õpetab viisakat ja sõbralikku käitumist, tekstide mõistmist, ohuolukordade vältimist, sarnasuste võrdlemist, abi otsimist ja digipädevusi.
  • Mäng sobib koos täiskasvanuga ka eelkooliealistele.
  • Mängus saab mängida viies eri maailmas (2023. aasta sügisel valmis viies maailm) ning liikuda maailma ja kosmoselaeva vahel. Igas maailmas on konkreetsed ülesanded: küberprobleemide lahendamine või asjade kogumine.

Spoofy mängu teemad:

  • Piltide jagamine
  • Sõbrakutsed
  • Tasuta asjad
  • Internetis suhtlemine
  • Paroolid ja mitmefaktoriline autentimine
  • Häkkimine
  • Internetipettused

 

Vaimse tervise ja heaolu õppemäng Triumfland Saga

Hariduslik tervisemäng pakub vastavalt laste vanusele sobivaid teadmisi oma tervise ja heaolu kohta.

  • Lapsed õpivad ka tervisliku toitumise ja füüsilise aktiivsuse kohta, kuidas tulla toime stressiga ning emotsioonide reguleerimist.
  • 7-12 aastastele lastele mõeldud mängu saab alla laadida Google Play või App Store kaudu.

 

 



2025 TURVALISE
INTERNETI PÄEV
Youtube whatsapp snapchat minecraft roblox tiktok discord facebook messenger instagram apps Küberturvalisus ja
kaitse pahavara eest
Platvormi disain kui
käitumise mõjutaja
Soovitusalgoritmid Mõjutamine internetis
Petuskeemid Valeinfo Küberkiusamine Seksuaalne väärkohtlemine internetis Tehisintellekt Digitaalne jalajälg,
privaatsus ja digiprügi

Teavitusmaterjalide kogumikust leiate infot:

  • laste seas populaarsete rakenduste kohta;
  • teemad, mida laste ja noortega arutada, et nad oskaksid teha internetis teadlikumaid valikuid;
  • tööriistad – ülesanded, videod, mängud jpm, mida koos laste ja noortega teemade käsitlemiseks ja teemade üle arutamiseks kasutada.
loe edasi


Partnerid

  • logo-0
  • logo-1
  • logo-2
  • logo-3
  • logo-4
  • logo-5
  • logo-6
  • logo-7