Mängud
Materjali “Digiturvalisus meie lasteaias” mängud lasteaialastele
Näiteks mängud rühmas ilma digivahenditeta (täpsem kirjeldus materjalis):
- Kirjutame piltidega (4-7-aastased, emotikonid ja ikoonid, piltide kirjeldamine, piltide abil sõnade ja lausete loomine).
- Telefoni mäng (4-7-aastased, sõna edasi ütlemine, tuntud mäng sobib ka digiturvalisuse teemadega seotud sõnade õppimiseks).
- Nutipall (5-7-aastased, ringis visatakse palli, mida internetis/nutiseadmega tohib/ei tohi teha).
- Klips-klõps (3-7-aastased, pildistamiseks loa küsimine, nõusoleku andmine/mitte andmine).
- Väsinud silmad (5-7-aastased, silmade puhkamine, suletud silmadega ninaga õhku joonistamine).
- Kuidas? Kuidas? (4-7-aastased, veeretatakse küsimustega täringut ning arutatakse nende teemade üle, näiteks mida ei tohi enda kohta internetis jagada).
Mängud lapsevanemate kaasamiseks (täpsem juhis ja tööleht materjalis):
- Nutikas lutikas (4-7-aastased, tööleht printida ja täring teha, veeretada seda koos perega ja arutada nutireeglite vajalikkuse üle).
- Teeme ise (4-7-aastased, täringu küljed täidetakse koos perega pere nutireeglitega /rühmas võib täita ka rühmareeglitega).
Laste aeg – digiturvalisuse mängud koolis ja lasteaias
Digi-, info- ja meediapädevusi arendavad rolli- ja liikumismängud, mille keskmes on nende laste internetikogemused, kes konkreetses mängus osalevad.
Mängude läbiviimiseks sobivad kõik ruumid ning ühtegi ekraani pole vaja. Mängude autor on I. Klesment.
Laste aeg digi- ja meediapädevusi arendavad mängud 5-8-aastastele:
- Kuidas internet meie tuju mõjutab?
- Paroolide mäng
- Digitaalne jalajälg
- Parooli ja digitaalse jalajälje näidend
- Internetiriskide “kuum kartul”
Laste aeg digi- ja meediapädevusi arendavad mängud 9-10-aastastele:
- Laste internetikultuuri alias
- Valeinfo tekkimise ja levimise mäng
- Valeinfo tunnuste ehk DVD karpide mäng
- Valeinfo
- Internetis viisakalt suhtlemise mäng
- Isiklike andmete jagamine
- TikToki aardejaht
- Millise sõbraga sa räägid?
Küberturvalisuse mäng “Spoofy”
Spoofy õpetab lastele internetiohtusid, veebis käitumist ja muid nutiseadmetega seotud teemasid.
- Mäng õpetab viisakat ja sõbralikku käitumist, tekstide mõistmist, ohuolukordade vältimist, sarnasuste võrdlemist, abi otsimist ja digipädevusi.
- Mäng sobib koos täiskasvanuga ka eelkooliealistele.
- Mängus saab mängida viies eri maailmas (2023. aasta sügisel valmis viies maailm) ning liikuda maailma ja kosmoselaeva vahel. Igas maailmas on konkreetsed ülesanded: küberprobleemide lahendamine või asjade kogumine.
Spoofy mängu teemad:
- Piltide jagamine
- Sõbrakutsed
- Tasuta asjad
- Internetis suhtlemine
- Paroolid ja mitmefaktoriline autentimine
- Häkkimine
- Internetipettused
Vaimse tervise ja heaolu õppemäng Triumfland Saga
Hariduslik tervisemäng pakub vastavalt laste vanusele sobivaid teadmisi oma tervise ja heaolu kohta.
- Lapsed õpivad ka tervisliku toitumise ja füüsilise aktiivsuse kohta, kuidas tulla toime stressiga ning emotsioonide reguleerimist.
- 7-12 aastastele lastele mõeldud mängu saab alla laadida Google Play või App Store kaudu.